- Slovníček pojmů
- Nemocnice = lůžkové zdravotnické zařízení, které má licenci k poskytování zdravotní péče, má určitý počet lůžek, organizovaný zdravotnický tým a je schopno poskytovat nepřetržitě lékařské a ošetřovatelské služby
- Organizace = je orgán, nebo skupina lidí, kteří spolupracují na dosažení konkrétního souboru cílů
- Pravomoc = právo uplatňovat moc
- Odpovědnost = být zodpovědný za to, co udělal a neudělal podle norem určité role
- Management = vědní disciplína – vedení organizace – dovednost člověka
- Management = proces, který se skládá ze vzájemně propojených funkcí a činností v organizaci za účelem dosažení stanovených cílů využíváním lidských a ostatních zdrojů
- Hlavní trendy ve vývoji nemocniční péče
- Postupné snižování průměrné délky ošetřovací doby
- Snižování počtu lůžek a současný tlak na jejich obsazení
- Přesun některých výkonů prováděných v nemocnicích do ambulantní sféry
- Vzhledem k demografickým změnám navyšování lůžek pro dlouhodobě nemocné na úkor akutních lůžek
- Změny ve financování nemocnic vzhledem k motivaci pro posilování kvality péče a racionálnímu využívání prostředků
- Lepší koncepční a legislativní úprava poskytování zdravotní péče
- Zdravotnické systémy a jejich řízení
- Hlavní funkce zdravotnických služeb:
- pomáhat udržet zdraví a předcházet jeho poruchám
- diagnostikovat a léčit poruchy zdraví
- prodlužovat život a zlepšovat jeho kvalitu
- zajišťovat poskytování péče přiměřeně, kvalitně, hospodárně
- Rozdělení zdravotnických institucí z hlediska systémového
- primární zdravotní péče= lékaři prvního kontaktu
- sekundární zdravotní péče= specializovaná ambulantní a odborná nemocniční péče
- terciální zdravotní péče= lékařské a další vysoce specializované služby (IKEM)
- Faktory ovlivňující zdravotnické zařízení
- funguje jako otevřený systém
- vnější vlivy ovlivňují zařízení a naopak (společnost, ekonomika státu, politický systém, klienti,…)
- Organizační struktura
- top management
- ředitel, náměstek pro léčebnou a preventivní péči, hlavní sestra
- management střední úrovně
- náměstek, přednosta, primář, vrchní sestra
- provozní management
- vedoucí lékařského oddělení, staniční sestra
- Management změn
- = inovace organizace v důsledku nových poznatků, vývoje, ekonomických a politických změn, konkurenčního prostředí, aktuální situace
- důležitá dovednost manažera
- pro organizaci existenční význam
- typy zaměstnanců
- včasní příjemci změny
- včasná většina
- opoždění příjemci změny
- ti, co ji nepřijmou
- prožívání změny: komfort -> změna -> diskomfort ->postupné přivykání -> první úspěch -> zdokonalování -> komfort
- postupy
- donucovací= shora dolů (riskantní, brání iniciativě, tvoření lidí)
- racionálně- empirický přístup (většina lidí jedná z vlastního zájmu)
- normativně- převýchovný přístup= odspoda nahoru (lidé se zapojují do všech změn, akceptují je)
- Management času
- plánovat práci na určité období
- neodkládat nedokončenou práci
- znát svůj pracovní a výkonnostní rytmus
- naučit se zběžně pročítat texty a vrátit se k důležitým místům
- vhodně umět ukončit poradu, telefon, jednání
- pečlivě se připravovat na porady,…
- používání pomůcek (diář, diktafon)
- umět delegovat pravomoci a úkoly na podřízené
- Manažer
- = člověk, který něco řídí a rozděluje zdroje a výdaje
- = člověk, který zajišťuje proces plnění úkolů ovlivňováním lidí k dosažení společných cílů
- vedení= využití vlastních dovedností k ovlivnění druhých tak, aby podali podle svých schopností co nejlepší výkon
- pravomoc= zákonné právo dávat příkazy, jednat v zájmu organizace
- moc= schopnost organizovat lidské, informační a materiální zdroje k plnění úkolů
- typy vedení
- autokratické= vedoucí je zaměřený především na úkoly, využívá svého postavení a moci autoritativně
- demokratické= vedoucí si cenní vlastností a schopností podřízených, zjišťuje jejich názory, motivuje je
- benevolentní= „nechte tomu volný průběh“, bez řízení, dohledu, koordinace
- vlastnosti manažera
- aktivní naslouchání
- důvěryhodnost
- předvídavost
- morální nenarušenost
- přirozená autorita
- tvořivost a vynalézavost
- odborné znalosti
- schopnost volit kompromisy
- motivační schopnosti
- pružnost
- organizační schopnosti
- činnosti
- plánování- zhodnocení současné situace -> stanovení cílů a úkolů -> rozhodnutí o akci -> vytvoření strategií
- organizování- využití zdrojů -> rozdělení práce -> delegování pravomocí
- personalistika- zaplňování pozic v organizaci
- řízení- ovlivňování lidí, aby byli prospěšní organizaci
- kontrola- měření a korekce provedených aktivit
- požadavky= 4E
- účelnost= effectiveness
- účinnost= efficiency
- hospodárnost= economy
- odpovědnost= equity
ZDROJE
http://projekty.osu.cz/mentor/II-management%20v%20osetrovatelstvi.pdf