Navigace: abcz > 13

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Slovníček pojmů
  • Nemocnice = lůžkové zdravotnické zařízení, které má licenci k poskytování zdravotní péče, má určitý počet lůžek, organizovaný zdravotnický tým a je schopno poskytovat nepřetržitě lékařské a ošetřovatelské služby
  • Organizace = je orgán, nebo skupina lidí, kteří spolupracují na dosažení konkrétního souboru cílů
  • Pravomoc = právo uplatňovat moc
  • Odpovědnost = být zodpovědný za to, co udělal a neudělal podle norem určité role
  • Management = vědní disciplína – vedení organizace – dovednost člověka
  • Management = proces, který se skládá ze vzájemně propojených funkcí a činností v organizaci za účelem dosažení stanovených cílů využíváním lidských a ostatních zdrojů

 

  1. Hlavní trendy ve vývoji nemocniční péče
  • Postupné snižování průměrné délky ošetřovací doby
  • Snižování počtu lůžek a současný tlak na jejich obsazení
  • Přesun některých výkonů prováděných v nemocnicích do ambulantní sféry
  • Vzhledem k demografickým změnám navyšování lůžek pro dlouhodobě nemocné na úkor akutních lůžek
  • Změny ve financování nemocnic vzhledem k motivaci pro posilování kvality péče a racionálnímu využívání prostředků
  • Lepší koncepční a legislativní úprava poskytování zdravotní péče

 

  1. Zdravotnické systémy a jejich řízení
  • Hlavní funkce zdravotnických služeb:
  • pomáhat udržet zdraví a předcházet jeho poruchám
  • diagnostikovat a léčit poruchy zdraví
  • prodlužovat život a zlepšovat jeho kvalitu
  •  zajišťovat poskytování péče přiměřeně, kvalitně, hospodárně

 

  • Rozdělení zdravotnických institucí z hlediska systémového
  • primární zdravotní péče= lékaři prvního kontaktu
  • sekundární zdravotní péče= specializovaná ambulantní a odborná nemocniční péče
  • terciální zdravotní péče= lékařské a další vysoce specializované služby (IKEM)

 

  1. Faktory ovlivňující zdravotnické zařízení
  • funguje jako otevřený systém
  • vnější vlivy ovlivňují zařízení a naopak (společnost, ekonomika státu, politický systém, klienti,…)

 

  1. Organizační struktura
  1. top management
  • ředitel, náměstek pro léčebnou a preventivní péči, hlavní sestra
  1. management střední úrovně
  • náměstek, přednosta, primář, vrchní sestra
  1. provozní management
  • vedoucí lékařského oddělení, staniční sestra

 

  1. Management změn
  • = inovace organizace v důsledku nových poznatků, vývoje, ekonomických a politických změn, konkurenčního prostředí, aktuální situace
  • důležitá dovednost manažera
  • pro organizaci existenční význam
  • typy zaměstnanců
  1. včasní příjemci změny
  2. včasná většina
  3. opoždění příjemci změny
  4. ti, co ji nepřijmou
  • prožívání změny: komfort -> změna -> diskomfort ->postupné přivykání -> první úspěch -> zdokonalování -> komfort
  • postupy
  • donucovací= shora dolů (riskantní, brání iniciativě, tvoření lidí)
  • racionálně- empirický přístup (většina lidí jedná z vlastního zájmu)
  • normativně- převýchovný přístup= odspoda nahoru (lidé se zapojují do všech změn, akceptují je)

 

  1. Management času
  • plánovat práci na určité období
  • neodkládat nedokončenou práci
  • znát svůj pracovní a výkonnostní rytmus
  • naučit se zběžně pročítat texty a vrátit se k důležitým místům
  • vhodně umět ukončit poradu, telefon, jednání
  • pečlivě se připravovat na porady,…
  • používání pomůcek (diář, diktafon)
  • umět delegovat pravomoci a úkoly na podřízené

 

  1. Manažer
  • = člověk, který něco řídí a rozděluje zdroje a výdaje
  • = člověk, který zajišťuje proces plnění úkolů ovlivňováním lidí k dosažení společných cílů
  • vedení= využití vlastních dovedností k ovlivnění druhých tak, aby podali podle svých schopností co nejlepší výkon
  • pravomoc= zákonné právo dávat příkazy, jednat v zájmu organizace
  • moc= schopnost organizovat lidské, informační a materiální zdroje k plnění úkolů
  • typy vedení
  1. autokratické= vedoucí je zaměřený především na úkoly, využívá svého postavení a moci autoritativně
  2. demokratické= vedoucí si cenní vlastností a schopností podřízených, zjišťuje jejich názory, motivuje je
  3. benevolentní= „nechte tomu volný průběh“, bez řízení, dohledu, koordinace
  • vlastnosti manažera
  • aktivní naslouchání
  • důvěryhodnost
  • předvídavost
  • morální nenarušenost
  • přirozená autorita
  • tvořivost a vynalézavost
  • odborné znalosti
  • schopnost volit kompromisy
  • motivační schopnosti
  • pružnost
  • organizační schopnosti
  • činnosti
  • plánování- zhodnocení současné situace -> stanovení cílů a úkolů -> rozhodnutí o akci -> vytvoření strategií
  • organizování- využití zdrojů -> rozdělení práce -> delegování pravomocí
  • personalistika- zaplňování pozic v organizaci
  • řízení- ovlivňování lidí, aby byli prospěšní organizaci
  • kontrola- měření a korekce provedených aktivit
  • požadavky= 4E
  • účelnost= effectiveness
  • účinnost= efficiency
  • hospodárnost= economy
  • odpovědnost= equity

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZDROJE

http://projekty.osu.cz/mentor/II-management%20v%20osetrovatelstvi.pdf